Zarządzenie Nr 113.2022
Wójta Gminy Radecznica
z dnia 3 listopada 2022 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu „Programu współpracy Gminy Radecznica z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok”
Na podstawie art. 30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.), w związku z 3 ust. 1 uchwały Nr XXXVI/187/2010 Rady Gminy Radecznica z dnia 10 listopada 2021 rok w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego o wolontariacie w dziedzinach działalności statutowej tych organizacji zarządzam:
§ 1
1. Przeprowadzić z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie konsultacje projektu „Programu współpracy Gminy Radecznica z organizacjami pozarządowymi oraz innymi, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok”.
2. Projekt o którym mowa stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia
§2
Konsultacje społeczne zostaną przeprowadzone w terminie od 04 listopada 2022 roku do 18 listopada 2022 roku.
§3
Uprawnione do udziału w konsultacjach są organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w a art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§4
Konsultacje mogą mieć formę:
- wyrażenia pisemnych opinii lub uwag złożonych w sekretariacie Urzędu Gminy w Radecznicy lub też przesłanych za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
§5
Projekt programu jest dostępny:
§6
Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierzyć Sekretarzowi Gminy
§7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
WÓJT GMINY
Marian Szuper
/Projekt/
Program współpracy Gminy Radecznica z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok
§ 1. Postanowienia ogólne
I. Program określa ogólne formy, cele, zasady i zakres współpracy organów samorządowych Gminy Radecznica z organizacjami pozarządowymi, w tym również priorytety zadań zlecanych.
2. Ilekroć w Programie jest mowa o:
1) ustawie — rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327),
2) uchwale — rozumie się przez to uchwałę, do której załącznikiem jest Program,
3) gminie — rozumie się przez to Gminę Radecznica,
4) podmiotach - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy,
5) dotacji - rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn.zm.),
6) konkursie — rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i w art. 13 ustawy.
7) programie rozumie się przez to Program współpracy Gminy Radecznica z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2023 rok.
§ 2. Cel główny i cele szczegółowe programu
1. Głównym celem Programu jest określenie sposobu jego realizacji, zasad i form współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi, które wzmocnią rolę organizacji w realizacji zadań publicznych, podniosą ich skuteczność i efektywność oraz jakość prowadzonych przez nie działań.
2. Cele szczegółowe programu to:
1) stwarzanie warunków dla powstawania inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej,
2) zwiększenie wpływu organizacji pozarządowych i innych podmiotów na racjonalne wykorzystanie środków finansowych,
3) umożliwienie organizacjom pozarządowym i innym podmiotom na innowacyjną i konkurencyjną realizację zadań publicznych,
4) rozwijanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami oraz zwiększanie ich wpływu na kreowanie polityki społecznej w gminie,
5) pełniejsze zaspakajanie różnorodnych potrzeb społeczeństwa,
6) promocja organizacji pozarządowych działających w gminie oraz na rzecz gminy.
§ 3. Zasady współpracy
1 . Zlecanie realizacji zadań publicznych gminy organizacjom i innym podmiotom odbywać się będzie zgodnie z ustaleniami przepisów ustawy.
2. Realizacja zadań publicznych przez organy samorządowe we współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami odbywać się będzie przy zachowaniu wzajemnych relacji opartych o następujące zasady:
1) jawności - samorząd będzie udostępniać informacje o zamiarach, celach i planowanych środkach na realizację zadań w poszczególnych dziedzinach,
2) pomocniczości z zachowaniem suwerenności stron- organizacje i podmioty mogą podejmować realizację zadań publicznych a organy samorządowe im powierzać z zachowaniem wzajemnej autonomii i zgodności zadań statutowych,
3) efektywności i uczciwej konkurencji - organy, organizacje i podmioty będą dążyć do osiągnięcia najlepszych rezultatów w realizacji zadań przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji,
4) partnerstwa organizacje i podmioty mogą uczestniczyć w określaniu problemów społecznych, wypracowaniu sposobów ich rozwiązywania oraz w wykonaniu zadań publicznych.
5) uczciwa konkurencja – równe traktowanie wszystkich podmiotów w zakresie wykonywanych zadań.
§ 4. Zakres przedmiotowy i priorytetowe zadania publiczne
1. Obszar współpracy z Podmiotami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy.
2. Jako zadania priorytetowe samorządu gminnego na rok 2023 określa się zadania z zakresu:
1) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
2) nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
3) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej
a) organizacja imprez sportowych lub sportowo-rekreacyjnych na terenie gminy,
b) popularyzacja rekreacji ruchowej i aktywnych form spędzania czasu wolnego,
c) szkolenia i współzawodnictwo sportowe,
4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
5) pomocy społecznej oraz wspierania rodziny.
3. Realizacja niektórych zadań priorytetowych odbywać się będzie :
1) w zakresie profilaktyki i rehabilitacji uzależnień przez:
a) powierzanie lub wspieranie działań na rzecz profilaktyki i rehabilitacji uzależnień,
b) powierzanie lub wspieranie działań z zakresu przeciwdziałania patologiom społecznym,
2) w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania przez :
a) powierzanie lub wspieranie dowożenia uczniów niepełnosprawnych do szkół,
3) w zakresie pomocy społecznej przez :
a) powierzanie lub wspieranie w udzielaniu pomocy żywnościowej dla rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
§ 5. Formy współpracy
1. Współpraca z organizacjami pożytku publicznego i innymi podmiotami może przybierać następujące formy:
1) zlecanie organizacjom i podmiotom Programu realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie poprzez:
a) powierzanie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na ich sfinansowanie,
b) wspieranie wykonywania zadań publicznych poprzez udzielenie dotacji na częściowe sfinansowanie zadań,
2) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków przez:
a) publikowanie informacji na stronach internetowych gminy,
b) udział przedstawicieli organizacji i podmiotów w sesjach Rady Gminy lub pracach Komisji,
c) zasięganie opinii organizacji i podmiotów,
3) konsultowanie z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
4) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.
5) organizowanie spotkań informacyjnych rozumianych jako forum wymiany informacji na temat podejmowanych działań, możliwość wymiany doświadczeń i spostrzeżeń, nawiązania współpracy i koordynacji podejmowanych działań,
6) udostępnienie organizacjom pozarządowym nieruchomości, pomieszczeń, obiektów Gminy w celu odbywania spotkań i realizacji projektów służącym mieszkańcom, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Współpraca może polegać także na wspomaganiu technicznym, szkoleniowym, informacyjnym lub finansowym podmiotów Programu w zakresie określonym uchwałą.
§ 6. Okres realizacji programu
1 . Niniejszy program realizowany będzie w okresie od 01 stycznia 2023 roku do dnia 31 grudnia 2023 roku.
2. Termin realizacji poszczególnych zadań określany będzie w ogłoszeniach o otwartym konkursie ofert.
§ 7. Sposób realizacji programu
1. Udział Podmiotów w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę w zakresie zadań określonych w zakresie przedmiotowym Programu zapewnia się poprzez zlecanie realizacji tych zadań podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego odpowiednio do terytorialnego zakresu działania Gminy oraz których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zlecanego zadania.
2. Zlecanie zadań, o których mowa w § 4 następuje w trybie otwartego konkursu ofert ,chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
3. Ogłoszenie konkursu następuje na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Radecznicy. Wyniki konkursu są publikowane również na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
4. Ostatnie ogłoszenie o konkursie ofert musi wyprzedzać termin składania ofert o co najmniej 21 dni.
5. Otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych oraz decyzję o wyborze ofert i udzieleniu dotacji ogłasza Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji Konkursowej.
6. Decyzja Wójta o wyborze oferty jest podstawą do zawarcia pisemnej umowy o warunkach realizacji zadania.
7. Wójt może zlecić realizację zadania publicznego organizacji pozarządowej lub innym podmiotom na jej wniosek z pominięciem otwartego konkursu. Szczegółowe warunki oraz tryb przyznania dofinansowania określa art. 19 a ustawy.
8. Po ogłoszeniu wyników otwartego konkursu ofert, bez zbędnej zwłoki, zawierane są umowy z wyłonionymi w drodze konkursu podmiotami, określające sposób i termin przekazania dotacji oraz jej rozliczenia.
9. Wyniki konkursu są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Gminy oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Radecznicy.
§ 8. Wysokość środków planowanych na realizację programu
Na realizację zadań publicznych planuje się środki w wysokości: 167.900, 00zł.
§ 9. Sposób oceny realizacji programu
I . Oceny realizacji programu dokonuje organ stanowiący i wykonawczy samorządu gminy.
2. Oceniając realizację Programu należy wziąć pod uwagę następujące wskaźniki:
᠆ ilość otwartych konkursów i liczbę złożonych ofert,
᠆ ilość zawartych umów,
᠆ ilość realizowanych zadań,
᠆ liczbę organizacji i podmiotów biorących udział,
᠆ wielkość udzielonych dotacji finansowych,
᠆ wielkość zaangażowanych własnych środków finansowych organizacji, liczbę inicjatyw lokalnych.
3. Wójt Gminy nie później niż do 31 maja 2024 roku przedkłada Radzie Gminy sprawozdanie z realizacji programu współpracy za 2023 rok.
4. Sprawozdanie o którym mowa w ust. 3 zostanie opublikowane na stronie Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 10. Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji
1. Program powstał po konsultacjach przeprowadzonych zgodnie z uchwałą Nr XXXVI/187/2010 Rady Gminy Radecznica z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego o wolontariacie w dziedzinach działalności statutowej tych organizacji.
2. W wyniku konsultacji przeprowadzonych w formie ogłoszenia do wyrażania pisemnej opinii i uwag (również za pośrednictwem Internetu ).
§ 11. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
1. W celu opiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie Wójt powołuje komisję konkursową.
2. Do zadań komisji należy:
- ocena formalna ofert,
᠆ ocena merytoryczna ofert,
᠆ propozycje co do wyboru ofert oraz podziału środków.
3. Protokół z prac, Komisja przekazuje Wójtowi.
4. Komisja konkursowa rozwiązuje się z chwilą ogłoszenia rozstrzygnięcia konkursu przez Wójta.